Kreativitet, Zebra og København

I helgen var jeg på besøk hos min søster, Ida, i Danmark. Hun studerer ved Copenhagen Business School, og bor i verdens hyggeligste kollektiv. Jeg elsker København, sykkeltur, god mat og koselige gater. På søndags morgen tok vi en løpetur rundt i Fredriksberg have, og møtte denne gjengen..

Danmark er et morsomt land.

I tillegg coachet jeg en masterstudent på CBS, Flemming Hanghøj. En smart og oppegående mann med likt engasjement for organisasjonsutvikling og moderne ledelse som meg. Jeg var litt spent på forhånd om jeg kom til å skjønne hva han sa, og ikke minst, om han skjønte norsk. Det hadde vært litt trist om jeg skulle snakke høl i huet på en smilende danske som ikke skjønte bæret.

Litt som da jeg jobbet som nyhetsanker i studentradioen i Berkeley. Etter å ha jobbet der i tre uker, tok jeg mot til meg og spurte produsenten om jeg var flink.

–       ”Ja, du er kjempeflink!”

–       ”Så fint”, sa jeg. ”Men snakker jeg tydelig? Skjønner dere hva jeg sier?”

–       ”Nei, men du er veldig søt!” Søt?! Det hjelper lite på radio.

Copenhagen Business School

Men Flemming og jeg skjønte hverandre like godt som Søren og Aqua – Lene, og hadde en kjempehyggelig samtale. Det er ikke lenge siden jeg selv skrev min masteroppgave, så det var veldig gøy å sitte på andre siden av bordet og veilede. Flemming jobber ut i fra en hypotese om at alle kan være kreative, hvis de bare får lov og mulighet til å utnytte sitt potensial gjennom bruk av de rette verktøyene, kombinert med god ledelse. Det er inspirerende å møte mennesker hvor man kan snakke i mange timer om det samme temaet, hvor begge brenner for det samme. Jeg blir også glad når CBS, et av Europas beste universiteter, har skjønt viktigheten av moderne ledelse. Det er herlig å se at flere har skjønt hvor verdifull den kollektive kunnskapen i en bedrift er, og at nøkkelen til suksess er å skape et arbeidsmiljø hvor de ansatte trives, blir sett og er motivert til å gjøre en god jobb. Flemming forsker på hvordan kreativitet har potensiale til å være en verdifull ressurs i en bedrift, og hvordan ledelse kan være med å fremme kreative prosesser og omdanne dette til en konkurransemessig fordel. Det er to veldig viktige spørsmål som jeg heldigvis opplever at flere bedrifter og ledere stiller seg.

Vi lever i et kunnskapsbasert samfunn hvor bedrifter selger sin kompetanse og kunnskap. For å være innovativ og løse problemer trenger man kreativitet. Kreativitet er rett og slett helt avgjørende for innovasjon og utvikling. Hvordan skal man komme opp med noe nytt hvis man ikke kan eller tør å tenke utenfor boksen? Hvis man skal utvikle noe idéer og produkter, må man skape et miljø hvor det er lov å komme med alle slags forslag.

Etter en helg i København er jeg nå tilbake på kontoret på Bislett med litt tynnere lommebok (det hadde Flemming ingen skyld i), blitt hekta på Forbrytelsen og fått inspirasjon av fine folk.

4 thoughts on “Kreativitet, Zebra og København

  1. Du er morsom! Det visst jeg godt fra før, men du blir bare morsommere og morsommere med åra. Flaks for deg og oss rundt:)

  2. Tak for et frisk pust af engagement, interesse og massere af brugbare input. Fantastisk hvad vi kunne nå at tale om på blot halvanden time. Jeg blev kun endnu mere målrettet mit specialeemne, af at mærke den energi der opstår, når man taler samme sprog. Om så det er fra to forskellige nationer, så er det sjældent at der er noget der overgår et “sprog” i form af fælles interesse.

    1. Så hyggelig tilbakemelding, Flemming! Jeg er overbevist om at ditt specialemne er veldig aktuelt og viktig – vi trenger flere av deg i arbeidsmarkedet. Gleder meg til neste samtale!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s