9 myter om å jobbe i Oslo kommune

I høst begynte jeg i drømmejobben, Oslo Origo, som jobber med digitalisering av Oslo kommune. Utrolig mange smarte og kompetente kolleger, godt miljø og spennende arbeidsoppgaver. Gjennom min rolle som organisasjonsutvikler, har jeg vært så heldig å få litt innsikt i mange ulike deler av kommunen, alt fra Renovasjonsetaten, bydelene og byrådsavdelingene på rådhuset.

Jeg var overbevist om at det var en kul jobb før jeg startet, men jeg hadde en del fordommer for hva det innebar å jobbe i kommunen.  Nå, 9 måneder etter, kan jeg plukke fra hverandre 9 av de fordommene jeg hadde. Det må presiseres at Oslo kommune er 53.000 ansatte, fordelt på 50 virksomheter. Det innebærer ulike kulturer, arbeidsforhold og oppgaver. Jeg kjenner overhodet ikke til hvordan det er å jobbe i alle kriker og kroker, men dette er basert på min erfaring i kommunen:

  1. Alle går i beige.
    Eller grått. De gjør faktisk ikke det. Ikke går alle i kortermede skjorter med ruter heller. Her går ansatte i alt fra uniform, jeans, dress og bunad.
  2. Det er vafler hver fredag.
    Jeg har ikke sett en vaffel på kontoret siden jeg startet, men har hørt rykter om at rådhuset steker litt på fredager, så helt myte er det kanskje ikke.
  3. Det mangler lidenskap og ambisjoner.
    Snakk om å være helt på bærtur. For det finnes mengder av lidenskap og ambisjoner i denne organisasjonen. De aller fleste menneskene jeg har møtt, enten de jobber som saksbehandlere, hjemmesykepleiere, barnevern, barnehageansatte, velferdsteknologi, avfallshåndtering eller med digitalisering, eier masse engasjement og bred kompetanse. Skal vi klare å levere gode tjenester til innbyggeren må vi tørre å endre en gammel og stor organisasjon, enten det gjelder ny type ledelse, nye arbeidsmetoder eller tilegne oss ny kompetanse. Og for å klare dette, da MÅ vi ha lidenskap og ambisjoner. Ellers er det bare å kle seg i beige og gi opp.
  4. Ansatte jobber ikke et minutt over tiden.
    Uansett hvor tidlig jeg kommer på jobb eller hvor sent jeg går, så er det alltid noen på kontoret. Ref punkt 3, så er det en enorm arbeidslyst og kapasitet blant de ansatte. Jeg mistenker også at det gode arbeidsmiljøet også har noe med at de ansatte tilbringer mye tid på jobb.
  5. Byråkratisk og hierarkisk.
    Tja, jeg kan vel ikke knuse denne myten enda, da det fortsatt er mye sannhet i dette, men det er endringer på gang. Det jobbes for å skape mer egalitet og flatere struktur. Det finnes blant annet prosjekter som ledes av autonome og tverrfaglige team, og det er et stort skritt i riktig retning, hvis vi skal lykkes med innovasjon og nytekning.
  6. Dårlig ledelse.
    Det kan du finne overalt, men mitt inntrykk er at det finnes utrolig mange modige, dyktige og relasjonelt gode ledere i kommunen. De tør å tenke nytt og utfordre sannheter, de har høy emosjonell intelligens og psykologisk kapital. Dette er fremtidens leder, hvor kun fokus på måltall og KPI er byttet ut med empati og motivasjon.
  7. Lite endringsvillighet.
    Det er få mennesker som liker endring. Det vil si, de fleste er veldig positive til ideen om endring, men skeptiske hvis det innebærer at de må endre seg eller måten å jobbe på. Vi vet hva vi har, ikke hva vi får, og det skaper usikkerhet.
    Mitt inntrykk er at det er stor vilje til endring i kommunen, og at vi hele tiden ønsker å leverer bedre tjenester, men jeg tror det er viktig at man føler seg involvert, og at det er en tydelig forståelse av hvorfor vi skal endre noe.
  8. Lite fokus på innbyggeren for å dekke h*ns behov.
    Det har nok ikke vært veldig mye fokus på dette tradisjonelt sett, men det er i endring. Oslo kommune har blant annet ansatt mange tjenestedesignere som er rågode på metodikken, Design Thinking. Her tar man utgangspunkt i brukeren, altså innbyggeren, og h*ns problem. Deretter utvikler man løsninger og tjenester som skal løse dette problemet. Det kaller jeg god tjenesteutvikling!
  9. Hovedmotivasjonen til de ansatte er å ha en trygg og stabil arbeidsgiver.
    Det stemmer sikkert for mange, men da vi tok en undersøkelse i Origo om hva som motiverte oss, kom samfunnsoppdraget på topp. På andre plass kom de faglige utfordringene. Det innebærer at det er mange mennesker som jobber i Oslo kommune som genuint ønsker å skape en bedre kommune, hvor vi leverer gode tjenester til byens innbyggere. Det er gøy det!

Jeg er ordentlig stolt over å jobbe i denne kommunen, og håper mange legger merke til den fantastiske innsatsen som gjøres av mange dedikerte og dyktige medarbeidere, hver dag.

Filmet av: Håkon Jacobsen, Oslo Origo.
Dagen da jeg fikk henge på Renovasjonsetaten.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s